Många ringer fel till 112

Mer än hälften av alla samtal som kommer in till SOS-centralen i Stockholm är felringningar.

Och förra året var det ännu fler än vanligt som ringde fel till 112 - hela sex av tio samtal skulle någon annanstans

Varje dygn kommer det in 2700 samtal till SOS-centralen i Stockholm.

Men många av samtalen kommer inte från personer i nödsituation. Vid 2005 års mätning var det sex av tio samtal som var felringningar och vid senaste mätningen nu i vår var det mer än hälften av alla samtal som var felaktiga.

Mobiltelefonerna står för den största delen av de samtalen eftersom knapplås inte hindrar samtal till 112.

Rolf Olsson på SOS Alarm berättar att de jobbar med att ta bort möjligheterna att ringa fel ofrivilligt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".