SL ändrar biljettsystem efter kritik

SL lovar att lösa problemen som uppstått med det nya biljettsystem, som infördes i måndags. Systemet har fått kritik från flera håll.

Istället för förköpshäften köper man nu ett häfte med tio enkelbiljetter, eller, på Pressbyrån och 7-Eleven, tio biljettkvitton som skrivs ut när man gör sitt köp. Men många tycker att dom här utskrifterna tar för lång tid och är krångliga.

- Jag hade en kund som köpte sex remsor, där stod jag och rev och rev, det kändes som en hel evighet, säger Tommy Odelfalk på 7-Eleven.

När SL:s zonindelning togs bort i måndags försvann också förköpsremsorna, istället ska resenärerna köpa enkelbiljetter nu, och vill man ha rabatt får man köpa biljetterna i häften om tio. Görs inköpet på 7-Eleven eller Pressbyrån printas de tio enkelbiljetterna ut när beställningen görs.

35 sekunder tar det att skriva ut biljetterna på en kvittoliknande remsa, med varje biljettdel medföljer dessutom två extrakvitton som måste rivas bort och slängas. Sen ska biljetterna vikas och stoppas ner i ett litet kuvert.

Krångligt och tidsödande, tycker kunder och försäljare. Men nu säger SL att alla ska slippa krånglet inom några dagar. Antingen ska det bli tillräckligt smidigt att skriva ut biljetter, eller mera troligt: även pressbyrån och 7-Eleven ska börja sälja de förtryckta tio-biljetts-häften som redan nu kan köpas via SL eller vissa tobaksaffärer.

- Ja, vi kommer att bestämma väldigt fort här, de närmaste timmarna eller dagarna, hur vi ska göra, säger Björn Holmberg, presstalesman på SL.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".