Transport utfärdar skyddsstopp efter rån

Fackförbundet Transport har utfärdat ett skyddsstopp efter värdetransportrånet på Arlandaleden utanför Stockholm i måndags kväll.

Skyddsstoppet gäller omedelbart och berör säkerhetsföretaget Group 4 Securicors värdetransporter kring Arlanda. Facket anser att bolaget har brutit mot föreskrifter från Arbetsmiljöverket. Idag på förmiddagen träffas parterna hos Arbetsmiljöverket.


Att grova värdetransportrån, fortfarande inträffar är säkerhetsbranschens ansvar, det säger kriminologiprofessor Jerzy Sarnecy till Radio Stockholm. Han anser att företagen måste satsa på säkerhetsutrustning även om det är dyrt. Annars vältras bara kostnaderna för rånen, till exempel för polisinsatserna, över på samhället.

Mindre attraktivt att råna

Men det har blivit mindre attraktivt att råna värdetransporter. Ny teknologi gör att rånbytet blir svåråtkomligt; att pengarna ofta brinner upp eller förstörs av färgampuller.

Säkerhetsföretaget Securitas har bara i år investerat 200 miljoner på ny säkerhetsutrustning. Martin Bjurhem, som är talesman för säkerhetsbranschen i Sverige, säger att vi redan kommit dithän, där värdetransportrån i praktiken inte lönar sig. En stor del av rånbytet förstörs och vinsten för rånarna blir liten menar han.

Rånen har minskat

Och rånen har minskat. Hittills i år har Stockholms län haft tio väpnade rån mot värdetransporter, vilket är en halvering mot samma period förra året.  Men de har inte upphört.
För två veckor sen sköts en väktare vid ett rån i Sundbyberg och i måndag sprängde rånare en värdetransport i Märsta. 
I augusti förra året fick rånare med sig 14 miljoner från en värdetransport i Hallunda.


Kriminologiprofessor Jerzy Sarnecy lägger hela ansvaret på säkerhetsbranschen. Rånarna säger han, tror inte på vad branschen säger om stöldsäkra transporter, de testar istället om det stämmer.