Kommunen säger nej till kampanj

Göteborg bör inte vara med i kampanjen för att visa legitimation vid köp av folköl och tobak. Det säger kommunens ansvariga tjänstemän som inte vill vara med i länsstyrelsens kampanj Visaleg.nu, eftersom tobaksbolag deltar.
Kampanjen går ut på att personer upp till 25 år ska visa legitimation i butikerna, för att dom under 18 inte ska kunna köpa folköl och tobak. Samuel är 17 och brukar kunna det. Han berättar att han brukar visa upp sitt bankomatkort och hävda att man måste vara 18 år för att ha ett. En kampanj för att kräva legitimation upp till 25 års ålder har slagit väl ut i Mölndal. 80 procent av butikerna har anlutit sig till kampanjen och många visar självmant leg. Men nu när länsstyrelsen vill att 49 kommuner i Västra Götaland ska haka på kampanjen får tobaksbolag vara med och utforma och distribuera materialet till butikerna. Det har folkhälsoinstitutet kritiserat och i Göteborg vill nu ansvariga tjänstemän som ska kontrollera folköls- och tobaksförsäljningen inte samarbeta med tobaksbolag som Philip Morris. Blir det problem i en butik måste rollerna vara tydliga, säger Agneta Aldestig, samordnare på tillståndsenheten. Hon tror att Göteborg klarar sig med den tillsyn som nu byggs upp genom kontaktpersoner i stadsdelarna i samarbete med närpolisen. Och som går ut på att registrera alla folköls- och tobaksförsäljare och sedan besöka dom varje år.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista