Nya spårvagnarna måste bli tystare

Först var det gnissel - nu är det ovälkomna visseljud i dom nya italienska spårvagnarna i Göteborg som stör resenärerna. Och kommer inte fabriken tillrätta amed oljudet blir det inga fler beställningar till Göteborg.

Staden har beställt 40 vagnar men om italienarna inte kommer tillrätta med oljuden och andra fel blir det ingen beställning på fler vagnar i höst.

Bernt Nielsen jobbar på trafikkontoret med projektet Ny spårvagn och säger att de påpekar bullerproblemen varje gång de talar med fabriken i Italien.

Bernt Nielsen ledde för övrigt den senaste spårvagnsutredningen 1993. Kommunfullmnäktige beslutade då att spårvagnarna ska vara basen i Göteborgs kollektivtrafik och det gäller fortfarande.

Hittills har Göteborg fått ett tiotal italienska låggolvvagnar och staden har möjlighet att beställa ytterligare 80 om man vill. Närmast gäller det beställningen av 25 vagnar.

Nu har ju politikerna beslutat att kraftfullt öka kollektivtrafiken i och med projektet K2020 men då vill det till att de tio första vagnarna klarar provet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".