Japanska bilföretag tar större andel på marknaden.

SAABs ägare säljer färre bilar

Försäljningen av bilar rasar för de stora amerikanska biltillverkarna. Värst är det för General Motors, som äger SAAB, som fortsätter att förlora stora marknadsandelar till de japanska bolagen.

De tre stora amerikanerna” - i anrika biltillverkar-staden Detroit - GM, Ford och Chrysler - har tappade rejält med marknadsandelar visar statistik för juni. Istället vinner de tre stora japanska företagen mark.

Värst går det för General Motors, med märken som Cadillac, Opel och SAAB - GM sålde 21,3 procent färre bilar i juni i år jämfört med juni förra året.

Toyota tar över
GM anser att tappet beror på att juni förra året var speciellt starkt och på ett pågående priskrig för stora pickup-trucks - en nisch som alltid varit de amerikanska bolagens starkaste segment - men som Toyota nu ser ut att vinna.

Även Ford, med märken som Mazda, Jaguar och Volvo, gick dåligt, ner 8,1 procent - och Chrysler likaså.

Vinnarna är de japanska bolagen som läst marknaden bättre. Det största bolaget Toyota ökade sin försäljning med 10,2 procent och är nu snuddande nära att gå om Ford och bli den näst största biltillverkaren i USA.

Nya ägarstrukturer
Även Honda och Nissan ökar sin försäljning - på den amerikanska marknaden där det säljs knappt en och en halv miljon bilar varje månad

I takt med de amerikanska biljättarnas tappade marknadsandelar de senaste åren har det spekulerats i nya ägarstrukturer - att amerikanerna måste sälja bolag, GM SAAB och senast nya rykten om att Ford skulle sälja Volvo, ett bolag som enligt bedömare skulle kunna säljas för ett bra pris.

Jesper Lindau Washington

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".