Röhsska vill tjäna pengar på kalas

Röhsska museet ska utvecklas i en mer affärsdrivande riktning. Och kan tänka sig tjäna pengar på 50-årskalas och bröllop. Bakom ideérna står museets chef Ted Hesselbom och han får stöd av Göteborgs ledande kulturpolitiker.

- Jag tycker det är spännande att Röhsska testar gränserna, säger kulturnämndens ordförande, socialdemokraten Helena Nyhus.

- I det långa perspektivet kan vi inte tro att vi alltid kommer ha en skattebas som gör att vi kan fortsätta i den takt vi gör idag. Vi måste hitta andra sätt att finansiera kulturen förutom skatten, fortsätter hon.

Röhsskas chef Ted Hesselbom är först på plan med att testa om det går att förena affärerna med museets offentliga uppdrag.

Han vill bland annat öka museets intäkter genom att låta både företag och privatpersoner hyra Röhsskas lokaler för olika tillställningar. Varför inte ett femtioårskalas eller en bilsalong i en annorlunda omgivning?

Vinsterna kommer att gå direkt in i den egna kärnverksamheten och Ted Hesselbom är inte rädd för att museets integritet ska naggas i kanten.

- Jag tycker att en jämförelse med en tidning är bra. En stor dagstidning har en hög integritet på sina redaktionella sidor, men dom har annonser på vissa sidor och vi har inga problem att se skillnade, vilket är köpt och vilket är fritt, säger Ted Hesselbom.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista