Bilnycklar och ringklockor krockar

De fjärrsändare som används till att låsa bildörrar kan slås ut av annan elektronik.

Om en trådlös ringklocka eller ytterbelysning i närheten använder samma frekvens som bilens fjärrstyrda lås, kan det bli omöjligt att öppna eller låsa bilen.

Under den senaste månaden har ett 40-tal drabbade Volvoägare hört av sig till Davidssons bil i Växjö.

Det blir allt vanligare att ett hus dörrklocka, temperaturmätare, garageport eller ytterbelysning styrs trådlöst.

Och om de apparaterna ligger på samma frekvens som fjärrsändaren som låser upp din bil, så kan fjärrsändaren slås ut och bilen låses i inte upp hur mycket du än trycker.

Enligt en rundringning som Sveriges Radio Kronoberg har gjort verkar det bara vara Volvo som har det här problemet. Ingen av de bilverkstäder som vi pratat med och som jobbar med ANDRA bilmärken än Volvo, säger sig ha fått in några bilar med det här felet.

Det är något som förvånar Maria Bohlin, som fått uppfattningen att det det här är ett problem för hela bilbranschen, men hon vill inte hon vill inte peka ut något särskilt bilmärke. Enligt Maria Bohlin är de här störningarna något som ofta diskuteras inom bilbranschen. Egna frekvensband för bilar kan alltså vara en väg att gå.

Bara sen jul har ett 40-tal volvoägare hört av sig till Kent och hans kollegor och sagt att de inte förstår varför det inte går att låsa och öppna bilen. Och att det är just Volvo som har det här problemet tror Kent Samuelsson beror på att deras fjärrsändare ligger på en frekvens som även används till mycket annat.

Och har man det här problemet är det enligt Kent Samuelsson bara att välja. Ha kvar den trådlösa utrustningen i huset och inte kunna öppna och låsa bilen. Eller byta tillbaka till den gamla tekniken igen.

Enligt en rundringning som Sveriges Radio Kronoberg har gjort verkar det bara vara Volvo som har det här problemet. Ingen av de bilverkstäder som vi pratat med och som jobbar med ANDRA bilmärken än Volvo, säger sig ha fått in några bilar med det här felet.

Det är något som förvånar Maria Bohlin, som fått uppfattningen att det det här är ett problem för hela bilbranschen, men hon vill inte hon vill inte peka ut något särskilt bilmärke. Enligt Maria Bohlin är de här störningarna något som ofta diskuteras inom bilbranschen. Egna frekvensband för bilar kan alltså vara en väg att gå.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".