Fotbollsklubbar vill locka familjer till Ullevi

Nu är fotbollsallsvenskan inte långt borta. I helgen är det premiär och den här säsongen jobbar både IFK Göteborg och GAIS ännu hårdare på att locka fler besökare till hemmamatcherna på Ullevi.

Stora utskick av direktreklam och affischer på stan är ett sätt och så införs ett särkilt familjekort.

IFK Göteborg hade förra säsongens näst högsta hemmapubliksnitt i fotbollsallsvenskan - 15 797 - och målet för svenska mästarna är att stabilisera hemmasnittet på Ullevi till runt 15 000 åskådare.

SM-guldet har bidragit till att fler Blåvitt-supportar köpt årskort till samtliga hemmamatcher den här säsongen - nästan 3 600 är sålda jämfört med 2 700 i fjol.

IFK lanserar också ett särskilt familjekort till familjeläktaren Änglaland, för att locka fler familjer till Ullevi.

Direktreklam hem i brevlådan till 250 000 hushåll har skickats ut och mycket reklam ute på stan för Blåvittmatcherna är att vänta i år.

Det andra herrallsvenska göteborgslaget, GAIS, satsar stort på vårderbyt 17 april för att sälja ut Ullevi den kvällen.

Utöver särskild derbybilaga till 200 000 hushåll blir det reklam på stolpar och bussar och ungdomslag bjuds in att gå på derbyt.

GAIS hemmapubliksnitt var förra säsongen 6887 och målsättningen i år är att det vara minst lika mycket, eller runt 7000.

Också grönsvarts årskorts-försäljning har ökat - 1900 sålda nu mot 1500 i fjol och precis som IFK Götborg satsar GAIS hårt på att locka familjerna till Ullevi genom starkt nedsatta priser på särskild familjeläktare med bra platser.

Dessutom bjuds ett antal stora ungdomsföreningar in till varsin match för att då gratis få se GAIS spela boll på Ullevi.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".