Ingen mer service på Svensk Kassaservice. Foto Scanpix.

Oklart hur banker löser kassaservice

Snart är det slut på servicen från Svensk Kassaservice. Från sommaren läggs kontoren ner och bankerna tar över. Men ännu har inte alla banker löst frågan hur de kunderna framöver ska få hjälp med kassaärenden.

Ifjol beslutade riksdagen att lagen om kassaservice vid årsskiftet upphör och alla kontor ska läggas ner. Ansvaret hamnar nu hos bankerna.

De flesta kunder hos Svensk Kassaservice idag är bankkunder hos Nordea. Därför tar banken den 1 juli över sex av de 15 kassaservicekontoren i Storgöteborg. Deras kunder får där samma service som tidigare.

Övriga banker som svensk kassaservice haft avtal med är Skandiabanken, Länsförsäkringar och GE Money bank.

På GE Money Bank säger man att allt framöver ska skötas via telefon och internet. Länsförsäkringar slöt förra veckan avtal med Forex valutaväxlingskontor.

Hur Skandiabankens kunder ska uträtta kassaärenden när det sista kontoret stängt är fortfarande oklart.

– Jag förstår den här retoriken, när man säger Svensk Kassaservice låter det som om det är jättemycket personer som använder men för oss så är det ju inte det. Det handlar om mindre än en promille av våra transaktioner, men vi vill ändå tillgodose den lilla lilla andelen kunder som har använt sig av det här, säger Lena Hök informationschef på Skandiabanken.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".