Järnvägsspår måste höjas

Nu kommer varningar för att dubbelspåret som planeras vid Göta älv på Norge-Vänerbanan ligger för lågt. Det är miljöpartiet som påstår att Banverket underskattar risken för skred och översvämningar längs järnvägen - en risk som ökar med klimatförändringarna.

– Det händer så mycket på klimatfronten och utredning efter utredning pekar ju på Vänern och Göta Älv som ett översvämningsområde och ett väldigt skredriskområde, säger kommunalrådet Kia Andreasson (mp).

Kommunstyrelsen har nyligen godkänt detaljplanen för det nya dubbelspåret förbi Agnesberg. Det är en sträckning som är särskilt kritisk, eftersom den ligger intill råvattenintaget i Alelyckan. En olycka med farligt gods kan här äventyra göteborgarnas dricksvatten.

Banverket har tagit hänsyn till en ökad skredrisk och tänker göra förstärkningar för att spåren ska bli stabila.

Miljöpartiet vill ha skyddsvall
Men miljöpartiet tycker att Banverket borde räkna med högre vattenstånd i extrema lägen och vill höja spåren 40 centimeter.

Framför allt vill partiet ha en vall mellan spåren och älven för att skydda mot farliga utsläpp och översvämningar, i synnerhet nära dricksvattenintaget.

– Där har man inte gjort några skyddsåtgärder, inte en enda skyddsvall, ingenting, och det är det som förvånar oss storligen, säger Kia Andreasson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".