Miljözon för personbilar ska utredas

Nu kan Göteborg få en miljözon även för personbilar. En utredning ska göras för att ta reda på hur en miljözon kan se ut - det drev den borgerliga oppositionen igenom i kommunstyrelsen igår med stöd av vänsterpartiet.

Men miljöpartiet uppfattar det som ett försök att stoppa trängselavgifter.

Göteborg har sedan 1996 haft en miljözon för tung trafik.

Att utsträcka den till att gälla personbilar skulle kräva ett riksdagsbeslut men det hindrar inte Jan Hallberg och oppositionen från att nu driva igenom en kommunal utredning.

Politikerna i trafiknämnden är intresserade och pekar på att stora tyska städer i år infört miljözon för personbilar.

Utredningen ska nu se på vilka krav som kan ställas - på bränsletyp, bränsleförbrukning, utsläppsnivåer och förbud mot dubbdäck med mera - men också hur stor zonen ska vara och om den ska gälla även lätta lastbilar.

Socialdemokraterna och miljöpartiet ville inte ha den här utredningen. Först borde frågan om trängselavgifter klaras ut, tycker de.

Miljöpartistiska kommunalrådet Kia Andreasson betraktar utredningen som ett sätt att stoppa trängselavgifter - och på så vis tillåta mer biltrafik i stan:

– Vi vill ha framkomlighetsavgifter och då passar det inte att göra detta arbetet först. Vi vill att människor ska åka så lite bil som möjligt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".