Ökad kunskap för bättre skolidrott

Det krävs mer resurser och bättre utbildning för idrottslärare för att funktionshindrade barn och unga ska kunna ha skolidrott på samma villkor som sina klasskamrater.

Det säger Maria Mattsson, är ordförande i Svenska Idrottslärarföreningen med anledning av Västekots rapportering om många funktionshindrade barn och unga tvingas sköta sin skolidrott på egen hand medan resten av klassen har idrottslektion.

– Jag tror att lärare upplever en osäkerhet, och man kanske har en otillräcklig utbildning, man har inte fått tillräcklig kunskap i det vi kallar för anpassad fysisk aktivitet, säger Maria Mattsson.

Både enligt de barn och unga med funktionshinder som Västekot har talat med, och enligt de organisationer som arbetar för att hjälpa funktionshindrade, så är det vanligt att skolelever med någon form av handikapp inte får vara med de andra barnen på idrottslektionerna.

Trots att mer än var tionde elev beräknas ha ett funktionshinder så förekommer det att dessa elever skickas ut på promenader eller uppmanas att studera andra ämnen när de övriga barnen har idrott. Det kunde du höra om i Västekot imorse. Skollagen säger att alla barn ska har tillgång till lika utbildning, men det här följs alltså inte när det gäller de funktionshindrade barnens skolidrott.

Maria Mattsson på Svenska Idrottslärarföreningen tycker att det yttersta ansvaret för att alla elever ska få vara med ligger på rektorer och skolpolitiker, men hon säger samtidigt att idrottslärarna kan bli bättre på att ställa krav på sina skolledningar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".