Fordonskrisen

Bilstödet utan förankring

Gårdagens löfte från regeringen att ge fordonsindustrin statliga garantier för lån på 20 miljarder kronor är att lova för mycket. Det anser europeiska investeringsbanken.

EIB har motsvarande 42,4 miljarder kronor avsatt nästa år för att låna ut till gröna satsningar inom fordonsindustrin och det ska räcka till alla EU:s länder där fler fordonsindustrier är i kris.

– 50 procent till enbart svenska företag är inte proportionerligt när fordonsindustrin i Tyskland, Frankrike, Italien och andra länder också vill vara med och låna pengar. Vi har endast en begränsad summa pengar att låna ut och kommer att hantera det proportionerligt, säger Rainer Schlitt, presschef på EIB till TT.

Jöran Hägglund, statssekreteraren på näringsdepartementet, kommenterar uppgifterna från Europeiska investeringsbanken på fredagen:

– De 20 miljarderna i kreditgarantier är en ram vi har satt upp. De behöver inte utnyttjas fullt ut, säger han till TT.

Han håller med om att det inte är realistiskt att Sverige skulle få nästan hälften av EBI:s pengar till grön omställning för fordonsindustrin nästa år.

– Nej, det vore det ju inte. Men det kommer inte att vara så. Vi tror att EBI kommer att justera upp sin budget, säger Jöran Hägglund.

Hans bedömning är att det också blir en förlängning för lån till bilindustrin. Det kan handla om ytterligare fyra miljarder euro per år i två år till, det vill säga 2011 och 2012.

Jöran Hägglund tillägger också att de svenska kreditgarantierna inte bara ska gälla för nästa år utan under en längre period. Oklart exakt hur lång. Men pengar måste avsättas för kreditgarantierna under flera budgetar.

– Eftersom lånen löper på upp till tio år kan kreditgarantierna falla ut från och med nästa år och upp till tio år framåt, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".