Bussen gör inget väsen av sig

En ny typ av elhybridbuss ska börja gå i linjetrafik i Göteborg. Tillsammans med tillverkaren Volvo ska Göteborgs Spårvägar utvärdera hur det nya fordonet, som går på både el och diesel, fungerar.

– Det är spännande att ligga i framkant och få lämna synpunkter på ny teknik. Samtidigt får vi också ta del av och lära oss den nya tekniken, säger Pierre Modini, chef för affärsområde buss på Göteborgs Spårvägar.

Den nya typen av buss som Volvo har utvecklat kallas för parallellhybrid. En elmotor och en liten dieselmotor kan arbeta samtidigt för att ge maximal kraft, men bussen startar och går på enbart el i upp till 15-20 kilometer i timmen. Det kommer alltså bli ovanligt tyst vid hållplatserna. Dessutom tar man till vara energin från alla inbromsningar och använder den för att ladda batterierna som sitter på taket. Bränsleförbrukningen ska vara upp till 30 procent mindre än motsvarande buss med enbart förbränningsmotor, och enligt Pierre Modini kommer hybriden snart rulla ut på Göteborgs gator.

– Min förhoppning är att den ska vara i trafik på prov under mars månad. Vi har diskuterat på vilka linjer den skulle kunna gå, men jag vill inte säga vilka just nu. Då kanske man blir besviken om den inte kör just där precis i början av testperioden.

Volvo säger att deras nya hybridbuss är den första som är kommersiellt effektiv. Det låter lite skrytsamt, men miljöchefen Edward Jobson på Volvo Bussar menar att det är sant.

– Ja, och det är på grund av att vi jobbar ihop i hela Volvo-gruppen. Leverantören av drivlinan är Volvo Powertrain, och genom att de kan göra liknande lösningar för både lastbilar och bussar kan vi få ned produktionskostnaden och få upp volymerna samtidigt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".