Färre patienter klagar på vård, men fler på bemötandet. Foto: Jurek Holzer/Scanpix

Färre klagar på vården

Efter flera års stadigt ökande antal klagomål till patientnämnden i Göteborg vände trenden förra året.

Då fick de in 1820 synpunkter eller klagomål på vården vilket är 130 färre än 2007. 

Det beror på att patienten har fått den information den behöver och känner till regelverket säger Karin Norin-Nilsson. Var tusende läkarbesök leder till att patienten kontaktar en av de fyra patientnämnderna i Västra Götalandsregionen.

Klagomålen rör oftast felaktiga eller försenade behandlingar och komplikationer och biverkningar, men andelen klagomål på bemötande har ökat de senaste åren och det är viktigt att den frågan kommer upp säger Karin Norin-Nilsson.

Dragan Dobromirovic är patientnämndens ordförande i Göteborg och han tycker att det är viktigt att de når ut till så många som möjligt eftersom klagomål och synpunkter till dem kan leda till att vården förbättras.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".