Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Nya idéer om matteinlärning ska ersätta krångliga metoder. Foto: Linda Forsell/Scanpix

Nu ska matte bli enklare

De nationella proven och kursplanerna i matematik kommer förändras efter ett lyckat matematikprojekt i Lilla Edet. En gammal skolmetod har visat sig vara för krånglig.

Det är Göteborgs universitet som tillsammans med myndigheten för skolutveckling och Lilla Edets kommun drivit matteprojektet. Resultaten är så bra att man nu kan förklara varför matematikkunskaperna blivit sämre de senaste åren.

I veckan besökte Skolverket Fuxernaskolan i Lilla Edet. Sedan 2007 har forskaren Per Olof Bentley kartlagt Lilla Edet-elevernas mattekunskaper och lärarnas undervisningsmetoder genom djupintervjuer och besök i klassrummen.

Forskningen har visat att de nya beräkningsmodellerna, som infördes i mitten av 90-talet, gjort eleverna mer förvirrade än kloka. Varken lärarna eller läroböckerna har kunnat förklara modellerna tillräckligt.

Skolverkets generaldirektör, Per Thullberg, som i veckan besökte Fuxernaskolan, säger att resultaten är mycket värdefulla.

– Det här kommer få konsekvenser för vår satsning på lärarfortbildning, för vårt sätt att skriva kursplaner och utforma nationella prov, säger Per Thullberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".