Miljöstyrande trafikavgifter i Göteborg

I dag, onsdag, togs första steget mot trafikavgifter i Göteborg. En majoritet i kommunstyrelsen slog fast att kommande avgifter för bilisterna ska gå till att förbättra kollektivtrafiken och nu startar en utredning.

Men när de kan införas vågar inte socialdemokraten Anneli Hulthén, ordförande i kommunstyrelsen, säga.

– Avgörande måste ju vara att det är någon nytta med det.

Anneli Hulthén, ordförande i Göteborgs kommunstyrelse, som på onsdagen också godkände Vägverkets ansökan till regeringen om tillåtlighetsprövning för Marieholmstunneln. Men kommunen efterlyser kompletteringar bland annat när det gäller hur tunneln påverkar utsläppen av växthusgaser. Miljöpartiet och vänsterpartiet motsatte sig en ansökan.

När avgifterna kan införas vågar Anneli Hulthén inte säga nåt om. Men som det nu ser ut är det bara en borgerlig valseger i Göteborg som kan stoppa avgifterna.

Den borgerliga oppositionen är inte lika intresserad av miljöstyrande avgifter och mer intresserad av avgifter som kan finansiera vägbyggen. Ett exempel på det är Marieholmstunneln under Göta älv som kommunen och regionen enligt en omdiskuterad avsiktsförklaring kan tänka sig hjälpa staten betala.

Men den sortens avgifter behöver inte utredas, menar socialdemokraterna och det rödgröna styret i Göteborg. Det går bra att ta beslut ändå och i praktiken kan det bli både tunnelavgifter och trängselavgifter i Göteborg.

– Med den klara signalen från regeringen bland annat gällande medfinansiering så kommer dessa system förmodligen att existera parallellt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista