Den svaga kronan lockar turister. Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix.

Danskar lockas av svag krona

Den svaga svenska kronan lockar allt fler danska turister till Göteborg. Kommunen mer än fördubblar nu marknadsföringen i Danmark för att få hit ännu fler.

– Danskarna har varit en förhållandevis liten turistgrupp från utlandet för att ligga så nära oss. Men nu har vi sett de senaste månaderna att intresset har ökat enormt från danskar att resa hit, säger Stefan Gadd, mediechef på Göteborg & co.

Danskar är den turistgrupp som ökar mest, från mitten av november fram till jul reste dubbelt så många danskar till Göteborg som året innan. Göteborg & co har ökat marknadsföringen i Danmark för att svenska kronan är svag. Nu satsar man ungefär fyra miljoner på marknadsföring i Danmark, jämfört med förra årets 1,5 miljoner. Göteborg & co väljer också att göra reklam på Själland, vilket man inte gjort tidigare.

Stena Line var nöjda med sin sommarkampanj redan i fjol och har sett en ökning av danskar som reser över sundet sedan dess. Även bokningarna inför sommaren ser lovande ut, där har paketresorna stigit med 13 procent och hotellbokningarna har fördubblats. Och detta innan sommarreklamen börjat marknadsföras.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".