Volvo deltar inte på bilmässan i Tokyo

I jakt på ytterligare besparingar inom Volvo personvagnar har företaget beslutat sig för att inte delta i den stora bilsalongen i Tokyo i höst. Det ljumma intresset från bilindustrin för mässor just nu resulterade i förra veckan till att bilmässan i London nästa år helt och hållet kommer att ställas in.

Olle Axelsson är informationschef på Volvo.

– Vi har lärt oss att prioritera de senaste åren och göra det som är nödvändigt för verksamheten, säger han.

Att lansera en bil på en bilmässa kostar runt 5-15 miljoner kronor enligt Olle Axelsson. Att det kan bli minskad försäljning på grund av att Volvo inte tänker delta i Tokyo tror han inte.

– Jag tror inte att det kommer att påverka, men det är svårt att bedöma vad det ena eller det andra beror på, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".