Tyst valkampanj så här långt

Med en månad kvar till valet till Europaparlamentet är det ännu i det närmaste tyst på stan från de politiska partierna. Det som istället syns mest på stan är affischer som upplyser om att det är val över huvud taget.

Moderaternas valsamordnare i Västra Götaland, Anders G Johansson, är beredd på en kort och intensiv valrörelse.

– Jag tror det är bra med en kort valrörelse, men det gäller också att den blir het och intensiv så folk märker och känner att nu är det val, säger Anders G Johansson.

Den uppmärksamme göteborgaren har kanske sett affischerna på stan som upplyser folk om att det är val i juni. Men från partierna är det i stort sett tyst.

Från och med 18 maj får partierna öppna sina valstugor och då vill det till att de lyckas mobilisera sina väljare. För det handlar mer om att få sina sympatisörer att gå och rösta framför att locka nya väljare.

– Fokus är att få så många som möjligt att gå och rösta. Det är delvis ett mobiliseringsval, att få de som är och känner sig som Socialdemokrater att gå och rösta, säger Claes Wennberg, Socialdemokraternas valsamordnare i Göteborg.

Deltagandet i tidigare val till Europaparlamentet har varit väldigt lågt. Varken 1999 och 2004 var det fler än 40 procent som röstade och de tidigare valens låga deltagande påverkar partiernas valstrategi.

– Det är få som röstar och det innebär också att varje röst som läggs på Moderaterna får större värde än i ett traditionellt val, säger Anders G Johansson.

– Det är lite trögare och segare. Samtidigt så får vi komma ihåg att Sverige inte varit med så länge i EU, men med tiden känner vi oss mer som européer. Därför tror jag att fler kommer att rösta och förstå att det är viktigt att själv vara med och påverka, säger Claes Wennberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".