Koenigsegg: "Det blir effektivare bilar"

I går blev det ju klart att ett konsortium med sportbilstillverkaren Koeningsegg i spetsen får köpa Saab. Men hur övertagandet skulle påverka de anställda och underleverantörerna är fortfarande oklart.

Koenigseggs grundare och vd, Christian von Koenigsegg, säger att Saab-bilarna kommer att se annorlunda ut om man tar över.

- Det är att skapa nischspelare, en svensk bil som spelar internationell nisch som är mindre än de flesta andra mellanklasstillverkarnas bilar.

- Det ska vara effektivare bilar med miljötänk, prestanda och en svensk känsla.

För 62 år sen - 1947 - byggdes den första Saab-bilen, tvåtaktaren Saab 92. Sedan dess har mycket hänt.

Saabs senaste modell i produktion är Saab 9-3 Sportkombi som lanserades för fyra år sen, men sedan 2005 har några nya Saab-modeller inte sett dagens ljus. Men enligt Saabs egen affärsplan ska fyra nya modeller presenteras inom 18 månader.

Och Christian von Koenigsegg säger att man kommer att hålla sig till den affärsplanen om Koenigsegg Group tar över Saab.

Koenigseggs lyxbilar kostar i runda tal 10 miljoner kronor, jämfört med ett par tre hundratusen för en Saab. Analytiker menar att Saab med hjälp av Koenigsegg skulle kunna sälja dyrare bilar, och Christian von Koenigsegg håller delvis med.

Det finns också planer på att utveckla mer miljövänliga bilar, säger Christian von Koenigsegg.

- Det är ju ett krav från marknaden, men vi har också en ambitition att vara ledande i dessa områden.