Tre privata dotterbolag tar över Göteborgs hamn. Foto: Björn Larsson Rosvall / Scanpix

Så förändras Göteborgs hamn

Nu är det klart hur Göteborgs hamn ska privatiseras. Ett kommunalt bolag säljer vidare tre kommande dotterbolag.

Terminalverksamheten övergår före årsskiftet till ett nytt kommunalt bolag, kallat Port Operation, som i sin tur bildar tre dotterbolag för containerterminalen, ro/ro-terminalen och bilterminalen. De får namnen Skandia Container Terminal, Älvsborg ro/ro respektive Skandia Car.

Dotterbolagen övertar berörd personal - cirka 800 personer - och säljs sedan vidare till externa operatörer, troligen under nästa år.

Affären är klubbad av hamnstyrelsen för att "minska kommersiella risker och öka effektiviteten" och ska nu godkännas av kommunstyrelsen och kommunfullmäktige.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".