Första året med Gamla Ullevi

Reklamförsäljning oväntat seg

Gamla Ullevis försäljning av reklamplats och uthyrning av loger har gått oväntat trögt det första året. Det skriver kommunen i sin senaste ekonomirapport.

– Första året så har det väl gått något sämre än beräknat, men samtidigt är vi medvetna om att det tar två-tre år att sätta en nya arena. Och vi har haft en lågkonjunktur att hantera så totalt sett tror jag att det är helt okej, säger Gamla Ullevis arenachef Jonas Georgsson.

När det gäller publiklogerna så hade Jonas Georgsson hoppats på 10-20 procent högre beläggning, och framför allt är det långtidsuthyrningar, för minst ett helt år, som man satsar på. Reklamplatsen som består av elektroniska reklamskyltar och reklamband framför och mellan läktarna är såld till 70 procent. Och det betyder att man fått fylla igen luckorna på olika sätt.

– På de här elektroniska skyltarna så finns det ju ytor tillgängliga, men de som är där får mer reklam för de rullar ju hela tiden under matcherna. När det gäller fast exponering så har vi lyft fram Gamla Ullevi på dem.

För tillfället gör man inga speciella satsningar på att öka intäkterna, utan det handlar om att fortsatta bearbeta kunder. Att ekonomin för reklam och logeuthyrning är sämre än väntat kommer inte att påverka underhållet av arenan, och när det gäller biljettpriser hänvisar Jonas Georgsson till klubbarna som är de som sätter dem.

Men han tror att säkerhetsläget under matcher på sikt kan ge dyrare biljetter.

– Vi har ju fått ökade kostnader i samband med säkerheten på arenan. Det tror jag påverkar mer, att det kräver ett högre säkerhetsarbete än man normalt sett gör, lite med tanke på hur fotbollen har utvecklat sig.

Elsa Persson
elsa.persson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista