Stena Line har bytt ut de felkonstruerade livbojarna. Foto: Erik Svensson/Scanpix.

Felkonstruerade livbojar sjönk

Stena Line, med färjetrafik till Danmark, Tyskland och Polen, har bytt ut de italienska livbojar som visat sig vara felkonstruerade och sjönk när de hamnade i vattnet.

Det är livbojar av märket Veleria San Giorgio, tillverkade i Italien, som i tester har visat sig sjunka när de hamnar i vattnet. Den italienska livbojen är godkänd enligt Europeiska säkerhetsföreskrifter. Transportstyrelsen gick nyligen ut med en så kallad Safety Alert om problemet.

Det var vid en kontroll på en färja i Trelleborg som det upptäcktes att livbojarna är felkonstruerade.

Här i Sverige kan den just här livbojen finnas på många färjor. Stena Line bytte ut dessa bojar för ett par månader sedan efter att ha larmats av Scandlines.

Enligt Tore Hagman på Sjöräddningssällskapet är icke fungerande livbojar oacceptabelt.

– Det första tanken var att det inte kan vara sant. En livboj är en relativt enkel konstruktion. Att den inte fungerar är otänkbart och oacceptabelt.

Olle Rutgersson är professor i Skeppsteknik på Chalmers.

– Den erfarenhet som vi hade från det arbetet med livräddningssystem är att man testar och tränar de befintliga systemen alldeles för lite. Det finns en teoretisk plan för hur det här ska användas och hur man ska rädda människor, men det tränas inte. Den personal som ska göra de här olika sakerna vet i konkreta situationer inte riktigt vad de ska göra, säger Olle Rutgersson.

Det var efter Estoniakatastrofen som Olle Rutgersson och forskare på Chalmers tekniska högskola började titta på olika sjösäkerhetssystem, framförallt i samband med evakuering av fartyg.

Deras forskning visade att rederierna i hög grad enbart kontrollerade att utrustningen var godkänd enligt Internationella säkerhetsföreskrifter, men att personal i stort sett aldrig testade och tränade med utrustningen, till exempel livbojar.

– Sådana här träningar har ju två syften: dels att träna människor så att de vet vad de ska göra men också att människorna får testa den här utrustningen så att man vet vad de har för styrkor och svagheter. Det är klart att hade man tränat med livbojar hade de människorna som gjorde det snart upptäckt att flera av de här sjunker i stället för att rädda folk, säger Olle Rutgersson.

Hur många färjor i Sverige som i dag har just den här italienska livbojen är oklart. Enligt Transportstyrelsen kan det handla om hundratals.

En av de färjor som har den är Gotlandia II, som i somras var inblandad i en allvarlig olycka i Nynäshamn, då den krockade med en annan färja. Livbojarna behövde inte användas vid det tillfället.

Under dagen i dag testas samtliga livbojar på Gotlandia II, och också Vägverket har efter Ekots rapportering beslutat att kontrollera samtliga livbojar på sina bilfärjor.

Professor Olle Rutgersson tror att många rederier nu kommer att byta ut sina livbojar.

– Jag gissar att det kommer att bli ett snabbt byte av leverantörer på många håll. Säkert har ingen vetat om att det är på det här viset. Jag tror att alla är lika chockerade över att det faktiskt är så här, säger Olle Rutgersson, professor vid Chalmers tekniska högskola.

Alexander Gagliano
alexander.gagliano@sr.se

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".