Miljööverdomstolen tycker att bron påverkar sjöfarten negativt. Foto: SR.

Nytt nej till ny bro över älven

Mycket talar nu för att det inte blir någon gång- och cykelbro över Göta älv inom den närmsta framtiden. Det efter att Miljööverdomstolen i dag sagt nej till Göteborgs kommuns önskan att få bygga en sådan.

Därför kommer kommunen nu se över andra alternativ på hur man ska lösa gång- och cykeltrafiken över älven.

Borta vid operan var bron tänkt att byggas - 370 meter lång, 13 och en halv meter hög och med en segelfrihöjd på 6 och en halv meter - skulle den räcka ändå över till varvsområdet i Lundbystrand på Norra Älvstranden. Bron skulle få två öppningar - en öppning 66 meter bred och den smalare 30 meter.

Men nu talar mycket för att det inte bli någon bro - för att lyckas överklaga beslutet måste kommunen få Högsta Domstolen att pröva ärendet.

– Usch vad bedrövad jag blir, säger Kia Andreasson, kommunalråd Miljöpartiet.

En rödgrön majoritet i Göteborg har planerat för en 13 meter hög gång- och cykelbro mellan Packhuskajen och Broströmskajen på Lundbystrand. Kostnaden är beräknad till över 400 miljoner kronor.

Bron skulle enligt Miljööverdomstolen "bidra till en positiv utveckling av trafiksituationen och den allmänna gatubilden i centrala Göteborg". Men dess negativa inverkan på sjöfartsanknutna intressen väger tyngre.

Miljööverdomstolen kommer därför till samma slutsats som miljödomstolen gjorde för drygt ett år sedan.

Enligt Miljööverdomstolen kan en broförbindelse bli möjlig i framtiden, om Frihamnen inte behövs för större fartyg och kommunen kan enas med Sjöfartsinspektionen (numera Transportstyrelsen) om en säker bro.

Hamnmyndigheten i Göteborg har under överläggningarna yttrat sig negativt om bron, eftersom myndigheten anser att säkerheten är otillräcklig för fartyg till Frihamnen. Hamnmyndigheten vill därför att planerna skjuts upp tills Frihamnens framtid är avgjord.

Länsstyrelsen har hävdat att gång- och cykelbron kan störa sjöfarten som riksintresse.

Sjöfartsverket har pekat på risken för allvarliga störningar i fartygstrafiken till och från Vänern, och till och från industrier längs Göta älv.

Samtidigt har Sjöfartsverket på senare tid tonat ner Vänersjöfartens framtida betydelse.

Att bygga en ny gång- och cykelbro över älven har varit en viktig fråga för majoriteten i Göteborg och inte minst Miljöpartiet - där Kia Andreasson mycket hade räknat med ett för deras del positivt svar från miljööverdomstolen.

– Vi sitter ju och planerar ersättning på Göta Älv och vi hade nästan känt oss säkra på ett ja. Jag tycker att det här utslaget gör att vi inte får ihop de två delarna – Hisingen med resten, säger Kia Andreasson.

Men kört för all framtid är det inte framgår av domen. För Miljööverdomstolen utesluter inte att en broförbindelse kan bli möjlig i framtiden om det blir klarlagt att Frihamnen inte längre behövs för större fartyg och kommunen kan visa för myndigheterna att den nya bron håller hög säkerhet för sjötrafiken.

Men tills dess, föreslår Miljööverdomstolen, får syftet med gång- och cykelbron så långt som möjligt uppfyllas på annat sätt, till exempel med utökad färjetrafik över älven.

Jonas Franzén
jonas.franzén@sr.se

Fråga

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".