Fick reda på uppsägning via media

I fredags meddelade Kungsbacka att man säger upp avtalet med företaget Matservice som skött leveranserna till äldre i kommunen. Det har kommit in flera klagomål från användarna, men nu reagerar företaget på hur kommunen skött ärendet.

– Jag blev lite chockad när jag läste att de skulle säga upp avtalet när jag å min sida får signaler om att det fungerar väldigt bra.

Matservice var tillsammans med kommunen tidigt ute och informerade brukarna om att det inledningsvis skulle bli många fel. Det var många nya adresser att hitta till, nya varor i sortimentet och så vidare.

Efter att man tog över matleveranserna i september så kvarstod många fel och företaget fick i slutet av förra månaden en anmodan att rätta till vissa punkter, som Rolf Bäck dock menar redan då var åtgärdade.

Alla klagomål, exempelvis på fel vara, fel pris eller krossade ägg, ska ha inrapporteras till Matservice och efter att i fredags ha fått läsa att Kungsbacka kommun sagt upp avtalet, satte sig Rolf Bäck ner och summerade alla inrapporterade fel. 

Resultatet blev mindre än 3 procent av samtliga leveranser, vilket han tycker är godtagbart med tanke på att det rör sig om flera tusen leveranser. Och felplockningar tror han även fanns då hemtjänsten stod för servicen.

Vad som ändå förvånar honom mest är att han dagen innan politikerna valde att säga upp avtalet fick helt andra signaler.

– I onsdags förra veckan hade jag ett samtal med verksamhetschefen, som tyckte att samarbetet fungerade bra, och som sa att vi skulle ta in resterande områden i avtalet, säger Rolf Bäck.

Mats Wetterlundh, SR Halland
mats.wetterlundh@sr.se