Säljaren Martin Viding sitter med intranätet uppe på sin dator. I bakgrunden Henrik Lysemark, vice vd på Epsilon. Foto: Anna Brodin/SR Göteborg.
företagshälsa

Dagsform knappas in i dator

När de anställda på konsultföretaget Epsilon loggar in på datorn varje morgon får de börja med att svara på hur de mår, via ett kort formulär på intranätet. Metoden har använts i fem år och även cheferna registrerar sin dagsform.

– Då loggar jag själv först in på vårt intranätet, och jag får ju själv först ange läget, säger han. Sedan går jag till min grupp och tittar. De som mår bra behöver jag inte göra någonting med, men jag hör av mig till dem som kryssat i att de mår dåligt eller känner sig krassliga, säger Magnus Kilian, gruppchef på företagets kontor vid Lindholmen i Göteborg.

Charlotta Dehn har jobbat på Epsilon i snart två år.

– Ja, man börjar med att logga in på datorn och även på intranätet, säger hon. Då kommer detta upp på förstasidan och då gäller det att tänka till lite snabbt - hur mår jag idag? Så klickar jag i det som passar bäst, säger hon.

Martin Viding arbetar som säljare på företaget och han tycker det är ett bra system, både för att cheferna ska få koll på hur de anställda mår, men också för att han själv ska veta hur hans kollegor har det.

– Jag tycker inte bara det är upp till gruppchefen att använda detta, säger han. Utan ser det även som att det är schyst för mig att veta hur mina kollegor känner sig. Då kan man gå in och ge dem en klapp på axeln om de till exempel har fyllt i att de är låga. Eller om någon är stressad kanske man väntar med att ta upp en sak, man vet att de har fullt upp.

Medarbetarna kan välja mellan kreativ, låg, koncentrerad, stressad, avspänd, krasslig, på hugget eller "vill ej ange läget".

Epsilon har 1 100 anställda och eftersom många jobbar ute hos kunder fungerar formuläret som ett arbetsredskap för cheferna när de vill veta hur de anställda mår.

– Ja, är man överens om det, så är det väl okej. Men det är ju lite sorgligt också att man ska behöva göra det över datorn, i stället för att man ser att en kollega mår dåligt och säger det direkt, säger Annika Härenstam som är professor vid institutionen för arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet.

Hon menar dock att det kan vara en bra metod för företag som just Epsilon där de anställda inte arbetar i samma lokal, men att uppföljningen är viktig.

– Det viktiga är ju att alla är med på det, och att det används till något vettigt, så att inte folk känner sig övervakade.

– Vi följer ju inte upp det på lång sikt, vem som svarar och inte svarar. Det är ju en del av den personliga integriteten. Vi tittar inte på det, säger Henrik Lysemark, vice vd på Epsilon.

Det här lagras inte på något sätt?

– Nej, utan det är bara det senaste svaret som man har angivit som finns lagrat.

Anna Brodin
anna.brodin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista