Antalet samtal har ökat.

Fler ringer psykakuten

Antalet samtal till Sahlgrenskas psykakut har ökat kraftigt det senaste året. Jämfört med förra året har samtalen ökat med över 30% och går man två år tillbaka i tiden så handlar det om en fördubbling av antalet samtal till psykakuten.

Och Sahlgrenskas psykakut har inga resurser att möta en sådan ökning

– Nej det har vi inte. Vi har en psykiatrisk telefonrådgivning som är bemannad av en sjuksköterska. Men det finns tillfällen när man har varit tvungen att be växeln stänga av linjen, på grund av det hårda trycket, säger Lennart Lundin, enhetschef på psykakuten.

Men att be växeln att stänga av linjen är ingen bra lösning och Lennart Lundin har ett bättre förslag på hur det ökade trycket på psykakutens rådgivningstelefon skulle kunna lösas.

I stället för, att som idag, ha telefonrådgivning på samtliga psykiatriska mottagningar inom SU så vill han samordna rådgivningen så att det bara ska finnas ett enda nummer att ringa på när man har frågor eller behöver hjälp.

– Jag skulle vilja att vi hade en väg in, en kontaktpunkt för psykiatrin. En lättbegriplig och snabb väg in till psykiatrin.

Det här numret, är det i första hand rådgivning eller i första hand någon slags vägledning om vem man ska vända sig till?

– Jag tror att man behöver båda två. Dels det här med vart ska jag ringa, men också den typen av samtal när man behöver gott råd.

När kan detta vara genomfört?

– Jag tror att vi skulle kunna se det inom ett år.

Maria Wendehög
maria.wendehog@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista