Saabs framtid

Skepsis mot Skyper

De europeiska underleverantörerna tror inte att Saab överlever. ”Spyker är ett långskott”, säger branschorganisationens chef.

När Koenigseggg drog sig ur Saab-affären sa Lars Holmqvist, vd för den europeiska underleverantörsorganisationen Clepa, att han inte trodde inte på någon annan köpare. Han har inte ändrat uppfattning.

– Jag tror inte att det finns så goda möjligheter för jag tror inte att Spyker har de nödvändiga resurserna, varken när det gäller finansiell styrka eller management för att klara av att ta hand om Saab. Det kostar trots allt rätt så många miljarder att få Saab på fötter – om man får det.

Att det finns mäktiga finansiella intressen bakom Spyker Cars imponerar inte på Lars Holmqvist.

– Det gjorde det ju bakom Koenigsegg också. Det är alltid sådana här halvdolda grejer som ingen vet tillräckligt mycket om. Oavsett ska man ju få tillbaka pengarna så det är inte bara fråga om att få fram dem. Och lånet från Europeiska Investeringsbanken på fyra miljarder kronor ska ju också återbetalas.

I november trodde Lars Holmqvist på en snabb nedläggning av Saab. Men även om GM gav Saab en månads frist är risken fortfarande stor, säger han nu. Han betecknar Spyker-spåret som ett långskott.

– Det finns väldigt massa människor som är väldigt benägna att ta risker, men det är inte så många av dem som har tillräckligt mycket pengar.

Om likheten mellan Koenigsegg och Spyker säger Lars Holmqvist:

– Båda två har entusiaster både som ägare och som ledning. Det är ju inget av bolagen som går med vinst och har inte gjort det heller. Det är den här drömmen om att bygga världens finaste och snabbaste bil som håller bägge företagen i gång. Det finns alltid folk som lockas av det, säger Lars Holmqvist.

Bosse Adriansson
bo.adriansson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista