Femåriga Olle pratar med handdockan Finska Pinnen som pedagogen Anette Eskilsson håller. Foto: Jakob Hanberger/SR.
Handdockor på förskolan

Hjälper barn att kommunicera bättre

Att använda handdockor i förskolan kan hjälpa barn att bli bättre på att kommunicera. Det säger forskaren Mirella Forsberg Ahlcrona, som tycker att fler borde ta med dockor i undervisningen.

Pedagogen Anette Eskilsson har dragit på sig handdockan Finska pinnen framför barnen på Svejserdalens förskola. Plötsligt är det inte Anette de talar med, utan Finska pinnen.

– Jag har hört att det blir jullunch idag, säger Finska pinnen och möts av femåringarnas jubel.

Forskaren Mirella Forsberg Ahlcrona vid Högskolan i Skövde har studerat hur barn påverkas av handdockorna. Hon ser att barnen, istället för läraren, får utrymme att lära och förklara.

– Dockan kan tillåta sig att ställa vissa frågor, och på grund av att den är liten kan den också tillåta sig att inte förstå, och fråga för förtydligande. Det är ett sätt att motivera barnen att förklara hur de tänker, säger Forsberg Ahlcrona.

– Dockans användning lämnar större utrymme för barn att komma till tals. I vanliga sammanhang är det oftast vi lärare som pratar mer. Men i det här sammanhanget både får och tar barnen större utrymme och pratar länge med dockan.

På Lackarebäcks fem förskolor i Mölndal har man använt handdockor under 20 års tid. Barnen på Svejserdalens förskola jobbar med sagor som lärande. Nu läser man Herr Pinnermans äventyr. Finska pinnen hittades på som en extra karaktär och är pedagogen Anette Eskilsson handdocka.

Femåriga Jennifer säger att de träffar Finska pinnen när de läser sagor.

– Finska pinnen är från Finland. Här är en pinne, förklarar Jennifer.

– Det kan vara svårt om en fröken säger: "Kom, nu ska vi ut i skogen och lära oss det och det". Får man med sig en handdocka får vi med oss barnen. Vi har roligt själva, och det handlar mycket om att ha roligt, både för vuxna och barn, förklarar Anette Eskilsson.

– Det kan vara tufft när sagan slutar och handdockan ska försvinna åka. "Nej, måste du åka nu", får vi höra. Man får en relation med handdockan, förklarar Anette Eskilsson.

Jakob Hanberger
jakob.hanberger@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista