Slutet för Saab. Foto: Björn Larsson Rosvall / Scanpix
Fordonskrisen

GM lägger ner Saab

General Motors påbörjar nedläggningen av Saab Automobile, uppger GM för Reuters. Enligt GM kan försäljningen inte avslutas. GM räknar med att Saab kommer att betala sina skulder till långivarna.

”Trots hårda ansträngningar från alla inblandade har det blivit ställt utom allt tvivel att genomgången, den så kallade due diligence, som krävs för att affären ska kunna genomföras inte hinner bli klar i tid”, skriver GM i ett pressmeddelande på sin hemsida.

– Vi är ledsna att vi inte kan slutföra affären med Spyker Cars. Vi kommer dock att samarbeta med Saab-organisationen och tillsammans montera ner verksamheten på ett ansvarsfullt sätt, säger GM:s Europachef Nick Reilly i ett pressmeddelandet.

– Det handlar inte om en konkurs eller tvångsförsäljning av aktier. Vi förväntar oss därmed att Saab betalar sina skulder, bland annat till sina underleverantörer och att bolaget lägger ner produktionen på ett ansvarsfullt sätt och samtidigt tar hand om våra kunder, säger Nick Reilly.

Enligt pressmeddelandet ska Saab fortsätta att ge garantier till befintliga Saab-kunder samt förse kunderna med service och reservdelar runt hela världen.

– Samtidigt som GM fortsätter att förnya sig har GM tvingats fatta mycket svåra men nödvändiga beslut.

– Vi kommer att fortsätta att fokusera på de fyra huvudmärkena Buick, Cadillac, Chevrolet och GMC.  Detta gör att GM kan koncentrera sig på att utveckla och marknadsföra varje märke och modell, säger Nick Reilly i pressmeddelandet.

– Flera frågor uppstod från både vår sida och från Spyker. Alla har arbetat hårt under kort tid. Vi har letat efter potentiella köpare under hela kalenderåret, sade John Smith som är vice vd för General Motors, vid en presskonferens i Detroit.

John Smith sade att förhandlingar pågått så sent som på fredagsmorgonen, men att frågor kring lånegarantier inte hade kunnat lösas.

Fordonsforskaren Mikael Wickelgren på Handelshögskolan i Göteborg säger så här om vad den här nedläggningen får för betydelse för Västsveriges fordonsindustri:

– Det är inget positivt förstås. Det är ju lätt att räkna ut. Fordonsklustret blir ju inte större, tvärtom. Det enda man kan göra är att konstatera faktum och försöka hitta vägar till den kompetens som nu friställs från just det här företag, att hitta nya sätt att få utlopp för kompetensen.

Även Saabs underleverantörer i Sverige drabbas av nedläggningen. Så många som 8 000 jobb i Västra Götaland kan försvinna när Saab läggs ner, visade en studie som Tillväxtverket gjort som TT rapporterade om i slutet av november. Förutom de omkring 3 500 anställda vid Saab drabbas även underleverantörer och en lång rad andra jobb i regionen av en nedläggning.

Inkomstskatterna minskar med 200 miljoner kronor och hushållens disponibla inkomster sjunker med 400 miljoner kronor.

Sven-Åke Berglie är vd för Fordonskomponentgruppen:

– Jag är djupt besviken, säger Sven-Åke Berglie, vd för Fordonskomponentgruppen (FKG), till TT.

Han är förvånad över att GM lägger ned Saab redan nu med tanke på att företaget tidigare gett Saab en frist till nyår.

– Jag hörde det här med ryktena igår. Vad som är överraskande är att det här beskedet kommer nu. Hade man velat allvar med 31 december hade man kört förhandlingarna i botten till dess. Att man nu går ut och säger att man inte hinner blir klara, det låter som Königsegg. Man får den dåliga smaken i munnen att det här var planerat från början.

En nedläggning av Saab, vad tror du att det betyder för jobben hos alla underleverantörer i Sverige?

– Kortsiktigt tror jag inte att det betyder dramatiskt så mycket. Volymerna har under lång tid varit så väldigt låga och leverantörerna har dragit ner sina resurser i motsvarande takt. Men visst, det kommer att påverka. Det kommer säkert att komma en del varsel och fabriker kommer säkert att få stänga som är helt inriktade på Saab eller tjänste företag som är helt inriktade på Saab. Det kan säkert röra sig om ett par tusen jobb, säger Sven-Åke Berglie.

Per Olsson är chef för arbetsförmedlingen i Göteborg:

– Herregud, detta är förfärligt för Västsverige. Det finns ett antal människor som jobbar på Saab och dess underleverantörer som till exempel bor i Göteborg. Den stora påverkan blir naturligtvis att det blir trängre på Göteborgs arbetsmarknad. Många kommer att söka sig hit. Det finns uppgifter om att många underleverantörer redan har minskat sin styrka. Men det är klart att detta påverkar hela regionen. Jag tänker på alla människor, det handlar om familjer och individer som får det besvärligt nu.

Bilbyggaren Mats Roos säger att han tycker att det är ett ödesslag.

– Jag har precis fått reda på det här så jag har inte hunnit sätta mig in i beslutet. Jag hade inte väntat mig det här. Men har GM bestämt sig så har de väl gjort det. Snacket här i fabriken den senaste tiden har varit optimistiskt. Vi har varit förhoppningsfulla och nu verkar det som om det inte blir någonting ju.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista