Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Mobilt bredband. Ett exempel på något som gör många konsumenter besvikna. Foto: Janerik Henriksson/Scanpix
Otydliga abonnemangsvillkor

Många klagomål på mobilt bredband

Allt fler göteborgska konsumenter söker hjälp för sina problem.

Det är hantverkare, internetbluffare och telefonförsäljare som toppar klagomålslistan.

Men också olika abonnemang får många att känna sig lurade av företagen, det säger Thomas Borgenstrand, konsumentrådgivare på Konsument Göteborg.

– Det är problem med mobiltelefonavtal och bredbandsabonnemang och då är det framför allt de mobila bredbanden som det har varit en lavinartad försäljningsökning på, där vi har fått väldigt mycket klagomål. Folk tror att de ska få samma prestanda som det fasta bredbandet hemma och kunna ta med det överallt men det är inte samma prestanda.

– Då blir man väldigt besviken och där ligger den stora ökningen hos oss i år, säger Thomas Borgenstrand som är konsumentrådgivare.

Hos Konsument Göteborg har antalet ärenden ökat med drygt 12 procent förra året. Det är runt 1 800 fler fall än 2008. Det som har ökat mest och som är relativt nytt i statistiken är problem med olika abonnemang.

Bredbandsabonnemang och mobiltelefonavtal men också olika abonnemang för produkter är allt vanligare att folk får problem med. Det kan vara lurigt att veta när man egentligen tecknar ett abonnemang, framför allt på Internet.

– De här sajterna är konstruerade på ett sådant sätt att det inte på ett tydligt sätt framgår att det kostar pengar. Vi har påtalat detta för företagen och vi säger åt alla konsumenter att göra anmälan till konsumentverket.

– Det är lönsamt för dem för folk orkar inte ta fighten för några hundra kronor och riskera kronofogden så det är en lönsam, smutsig business, säger Thomas Borgenstrand.

Annica Holmqvist från Göteborg är en av de som fastnat i abonnemang på Internet - trots att hon inte alls ville. Hon tackade ja till ett erbjudande på Facebook om gratis linser. Hon fick paketet - tillsammans med en faktura. Hon vägrade betala men till slut fick hon räkningar från kronofogden. Nu vill hon gå vidare och få hjälp att få rätt.

– Jag blev kränkt och jätteledsen och så kände jag att det var jag som gjort fel och inte läst igenom. Men det stod ingenting om bindande kontrakt i annonsen. Sammanlagt är det kanske tre tusen kronor som linserna har kostat mig. Men jag ska inte vika mig, jag ska fortsätta för det kanske är andra människor som råkat ut för detta också. Så jag ska absolut gå vidare med detta, säger Annica Holmqvist.

Emma Svensson
emma.svensson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".