Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Politiker använder inte sociala medier för ren kommunikation menar forskare. Foto:Sean Kilpatrick/ Scanpix.
Politik och sociala medier

Politiker missar poängen

De politiska partierna satsar allt mer på sociala medier för att kunna möta sina väljare på nätet inför det stundande valet. Men enligt forskare missar partierna ofta grundtanken med sociala medier - att kommunicera.

– Jag är helt övertygad om att flest vänner på internet vinner valet - men kanske inte 2010, säger Pär Gustafsson ansvarig för sociala medier inom folkpartiet i Göteborg.

Men Magnus Fredriksson, lektor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Göteborgs universitet tror att politikerna än så länge saknar den öppenhet som användandet av sociala medier kräver.

– Utifrån vad jag sett hittills betraktar man internet, bloggar, twitter och andra elektroniska kanaler som ytterligare ett sätt att sprida sitt budskap på snarare än att man försöker anamma den logik som finns där ute. Det vill säga att man också i större utsträckning måste vara beredd att ge sig in i att kommunicera, kommentera och besvara andras frågor, säger han.

Inför Europaparlamentsvalet granskade forskare vid Demokratiinstitutet hur politikerna använde sig av microbloggen twitter. Ett stort undantag utgjorde Feministiskt initiativs Gudrun Schyman som verkligen twittrade med såväl väljare som meningsmotståndare.

– Men det är nog få som vågar gå fullt ut och låta väljarna bestämma politiken, tror jag. Det säger Magnus Fredriksson.

Tror du att man har en övertro på möjligheten att nå fram på nätet?

– Absolut. I vissa sammanhang så är nog sociala medier eller nya medier en hygienfaktor. Det är något som man måste göra för att över huvudtaget hänga med.

– Tittar vi på politiken så handlar det mycket om att ta tillvara människors engagemang. Finns inte det engagemanget, finns det inte den viljan så har jag svårt att tro att byte av medium för sitt budskap skulle generera kaskader av väljare.

Epp Anderson
epp.anderson@sr.se

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".