Önskad tidigareläggning av hamnbanan

Göteborgs kommunledning skriver till regeringen för att den så kallade hamnbanan ska börja byggas 2013 i stället för 2019.

Det handlar om en ny järnvägsbro över Göta älv, dubbelspår på den gamla sträckningen (på Hisingen) och tunnel på en del av sträckan för sammanlagt 2,6 miljarder kronor.

Ett förskott från kommunen och Västragötalandsregionen diskuteras för att skynda på satsningen.

Anneli Hulthén (S) är ordförande i kommunstyrelsen i Göteborg.

– Det blir väldigt sent om en utbyggnad av hamnbanan sker 2019 och det kanske har blivit en liten öppning hos regeringen om att samtala om detta, säger hon.

Näringslivet har tryckt på om att hamnbanan måste rustas upp för att klara ökningen av gods inom handel och industri. Nuvarande hamnbana klarar inte ökningen efter 2013 och redan idag begränsas persontrafiken över Marieholmsbron.

Att det bara finns ett spår över älven är sårbart för export, import och industrier. Planerad byggstart 2019 anser då vara allt för avlägset och med tidigast möjliga start 2013 är det inte klart förrän 2016.

Så nu signalerar kommunledningen - liksom Västragötalandsregionen - i ett brev till regeringen att man vill skynda på. Men vad det får kosta är oklart. Sex års ränta på 2,6 miljarder kronor blir mycket.

Hittills har kommunen bara lovat stå för 150 miljoner kronor i merkostnader för en tunnel väster om Eriksberg eftersom den förbättrar miljön i bostadsområden.

Anneli Hulthén är förtegen.

– Det är klart att det kostar pengar. Nu har vi diskuterat olika modeller på hur man skulle kunna göra.

Har Göteborg pengar till att förskottera en investering?

– Det återstår att se när vi fått svar från regeringen, om man tycker det är intressant att diskutera frågan.

Roger Blomqvist
roger.blomqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".