Byggnadsnämnden förordar Stadstjänaregatan-alternativet. Bild: Stadsbyggnadskontoret.

Beslut om ny bro idag

Byggnadsnämnden beslutade idag att en ny Göta Älvbro ska placeras i Stadstjänaregatans förlängning, alltså bara ett kvarter österut från nuvarande bro.

Det andra alternativet längre österut vid Kämpegatan valdes därmed bort.

– Det var två jämförbara alternativ. Där den ligger idag har vi alla snurror och nedfarter så vi tror att det är lättast att kompletter med en ny bro där i samma fäste, säger Mats Arnsmar som är ordförande i byggnadsnämnden.

Byggnadsnämnden tycker också det höjdmässigt ska vara en mellanbro - alltså en lägre bro än i dag, allra helst runt 10 - 12 meter hög.

– Egentligen står det så låg som möjligt i beslutet, och det är för att klara cyklister och gångtrafikanter. Bron är idag 19,5 meter så det kan ju vara lite kämpigt att ta sig upp, säger Mats Arnsmar.

– Vårt önskeläge är mellan 10 och 12 meter, vi får se vad sjöfarten säger om det. det finns naturligtvis flera som har synpunkter på det, säger han.

Tunnelalternativen ansågs dyra, både under älven och under järnvägen. Det är ett av skälen till att byggnadsnämnden idag beslutade att det ska bli en viadukt över järnvägen.

– En tunnel hade naturligtvis också varit bra. Det är svårare för både gångtrafikanter och cyklister i en tunnel och en inte helt oviktig fråga är också att en tunnel är dubbelt så dyr, avslutar Mats Arnsmar.

Den nuvarande Göta Älvbron ska ersättas år 2020.

Kommunfullmäktige fattar det definitiva beslutet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".