Rättegång om bussar med stora brister

Hur stort ansvar har en enskild chef för att bussar med allvarliga säkerhetsbrister använts i trafiken? Den frågan prövas i Göteborgs tingsrätt idag, när Pierre Modini, tidigare busschef vid Göteborgs spårvägar, ställs inför rätta.

Pierre Modini har tidigare fått ett strafföreläggande på 4 500 kronor, men tog delvis tillbaka sitt erkännande för att få ansvarsfrågan prövad i rätten.

– Bötesbeloppet i sig är inte så mycket, säger han. Men för mig var det viktigt att få detta prövat. Det är inte för att jag inte vill ta mitt ansvar, för jag är ytterst ansvarig. Men redan 2005 började vi med ett förebyggande arbete och sådant tar tid. Det handlar om många anställda och vid en besiktning stod det att jag uppsåtligen eller oaktsamt gjort detta, och det menar jag att jag verkligen inte har gjort.

Det var i mars 2008, när polisen besiktigade 22 bussar i vagnhallen i Majorna, som det visade sig att det fanns allvarliga fel på merparten av dem, såsom bränsleläckage i motorrummen.

Trots detta användes bussarna i trafiken och enligt åtalet borde Pierre Modini, som högste ansvarig, gjort mer för att förhindra detta.

Lotta Nielsen är åklagare i målet.

– Han var ju trafikansvarig för de här bussarna, säger hon. Så han är ytterst ansvarig för att dom är så säkra att de kan användas i trafik.

Efter många turer kring säkerheten på bussarna, tycker Gunilla Olin, busschaufför och huvudskyddsombud på Göteborgs spårvägar, att läget har blivit bättre. Även om många av bussarna är gamla.

– Vi har ju fortfarande en besvärlig vagnhall med gamla och slitna fordon, med allt vad det innebär, säger hon. Men jag tycker ändå att det har blivit bättre rent säkerhetsmässigt.

Tycker du att ledningen har tagit de här problemen på allvar?

– Ja, det har man gjort. Man har arbetat intensivt med att till exempel justera upp rutiner. Så jag tycker nog att man tagit det här på största allvar.

En viktig sak som förändrats är att det numera är servicepersonal i stället för busschaufförerna själva som utför rutinkontrollerna av bussarna.

– Tidigare hade man begränsat med tid för detta, som busschaufför. Var det så att det var något fel kanske reparatören just då inte hade tid att hjälpa en och man fick köra ut med belysningsfel eller så. Nu har servicepersonalen tiden och verktygen för att kunna åtgärda felen bättre, säger Gunilla Olin.

Anna Brodin
anna.brodin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".