Studiehandledningen är viktig för att se vilka kunskaper eleven har med sig från sitt hemland. Foto: Ingvar Karmhed/Scanpix.

Nyanlända barn utan hjälp i skolan

Nästan hälften av de nyanlända barn som går i Göteborgs grundskolor får inte den studiehandledning de har rätt till.

Studiehandledningen är viktig för att kartlägga vilka ämneskunskaper eleven har med sig från sitt land, och för att hjälpa eleven de första åren för att komma in i den svenska skolan.

– Det betyder att barn kommer till den svenska skolan och får ingen hjälp i början, säger Sylwia Wieczoreks, modersmålslärare på Språkcentrum i Göteborg.

– Hur skulle vi känna om vi skulle flytta till ett annat land och inte förstå språket? Jag tror inte att vi skulle må så bra, och detsamma gäller för barnen.

Alla nyanlända barn har rätt till studiehandledning, vilket bland annat Skolverket anser att det finns för de allra flesta. Men Västekots granskning visar att bara drygt hälften av de 667 elever som kommit till Göteborg de senaste tre åren får studiehandledning.

Det är rektorn på varje skola som ansvarar för att eleven får det stöd som behövs och flera rektorer Västekot pratat med säger att det ofta är ett ekonomiskt problem eftersom studiehandledning är dyrt.

Gilda Kästen-Ebeling är projektledare på kommunens resursenhet för nyanlända barn och hon poängterar att studiehandledning inte kommer att lösa alla problem, men att den är en viktig pusselbit. Inte minst viktig eftersom studiehandledaren behövs som ett stöd i den nya skolan.

– Modersmålsläraren är förmodligen den enda person under hela veckan som kan ge socioemotionellt stöd, som känner igen en del av elevens förflutna och som kan förstå. Så jo, modersmålsläraren är ett enormt stöd.

Lasse Edfast
lasse.edfast@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".