Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Dryga böter om tåget kommer sent

Banverket och SJ har börjat bötfälla varandra för förseningar. Försöket är förlagt till västra stambanan, och det ska pågå till mitten av juni. Syftet är att stimulera till punktlighet

Meningen är att Banverket ska betala SJ för alla förseningar som har med infrastrukturen att göra, till exempel nerblåsta träd, fel på spår, signaler eller ledningar. Och SJ betalar till Banverket om något persontåg blir stående, eftersom det även påverkar godstågtrafiken.

Och prislistan är saftig: Man har kommit överens om att förseningar mellan 5 och 45 minuter ska kosta hundra kronor per minut för den part som har orsakat den. En kraftigare försening, över 45 minuter, kostar tusen kronor per minut, förutom en fast avgift på 50 000 kronor.

Ett enda försenat X 2000-tåg på sträckan mellan Stockholm och Göteborg kan alltså kosta antingen Banverket eller SJ över 100 000 kronor.

Men man har satt en övre gräns för bötes-systemet. Som mest kan Banverket och SJ tvingas betala fyra miljoner var i förseningsböter under försöksperioden, som tar slut i juni.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".