kollektivtrafik

Tillgänglighet kräver nya attityder

Alla i Göteborg ska kunna åka med kollektivtrafiken i år. Det är iallafall målet för kommunens tillgänglighetsprojekt Kolla. Men det finns en del kvar att göra.

I år ska kollektivtrafiken vara anpassad så att även de flesta som brukar använda färdtjänsten ska kunna ta sig fram med flexlinjebussar, vanliga spårvagnar och bussar.

Projektledaren vid Västtrafik Birger Wassenius.
– Som resenär har man märkt att det har hänt en hel del där ute i verkligheten. Väldigt många hållplatser har blivit mycket finare. De är förhöjda så det är mycket lättare att komma ombord på fordonen, säger Birger Wassenius.

Stombusshållplatserna och de 80 största hållplatserna har man hittills hunnit bygga om men många återstår. Det tar tid innan exempelvis Vågmästareplatsens hållplats högt ovan vägen görs om.
– Fordonet har hållplatsutrop och talar om vilket det är och vart det ska. Kontrastmarkeringarna kommer att bli ännu mer tydliga och det ska bli lättare att hitta knapparna, säger Wassenius.

Kolla-projektet är inte bara anpassade gångstråk till hållplatserna, utbyggda hållplatser och handikappanpassade fordon utan också ett försök att ändra attityd. Alla behöver nog vänja sig vid att allt fler gamla och funktionshindrade kommer välja åka kollektivt.

– Det är inte bara bemötandet från förarna utan även bemötandet från medresenärerna. Det betyder så oerhört mycket om en person självmant reser sig upp och bereder plats för en person som kanske inte har så lätt för att stå upp, säger informationsledaren på Färdtjänsten Eva Rödsta.

Nu görs cirka 580 000 färdtjänstresor om året och om några år är förhoppningen att de ska vara nere i 400 000 bland annat som en följd av tillgänglighetsprojektet Kolla. Färdtjänsten är noga med att poängtera att de som är för sjuka eller av andra skäl inte klarar av att åka kollektivt inte ska tvingas till det. De som behöver Färdtjänsten ska få fortsatt färdtjänst men man hoppas att allt fler ska upptäcka att man kan kombinera sitt resande. Att man ibland använder sig av Flexlinjen och dess små bussar, ibland använder den vanliga anpassade kollektivtrafiken och ibland nyttjar färdtjänsten.

Men för synskadade och blinda som Kjell Emanuelsson återstår mycket att göra.
– I mitt fall är det inte så mycket tillgängligheten med att komma på, utan för oss gäller det att hitta. Om vi tar Järntorget här borta som exempel så är det jättesvårt eftersom det är så snett. Det är inga raka linjer så att man vet hur man ska gå. Det är tyvärr så att i Göteborg går spårvägen dessutom ofta mitt i trafiken, suckar Kjell Emanuelsson.

Det finns ju ett oändligt antal sätt att ta sig till hållplatserna och allt kan Kolla-projektet givetvis inte täcka. Färdtjänstdirektör Ingemar Karlsson om begränsningarna:
– Vi säkrar 200 meter av gångstråken till hållplatserna.

Epp Anderson
epp.anderson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista