Zebralagen 10 år

Olyckor med gångtrafikanter ökar

Den första maj är det tio år sedan den så kallade zebralagen infördes, och gångtrafikanter fick företräde på övergångsställen.

Sedan dess har olyckorna på övergångsställen ökat, samtidigt som fotgängare som tror att det är fritt fram skapar stora problem för bland annat bussförare.

–  Det har ju hänt flera gånger att man hållt på att köra på folk, de springer ju omkring som yra höns. Det är ju nästan skrämmande i stadstrafiken som folk beter sig, det verkar ju som om de inte tror att de kan bli påkörda. Men det kan ju sitta en busschaufför som har skrikiga barn hemma och bara fått 3-4 timmars sömn, och sen ska upp klockan fyra på morgonen. Det är ju jättefarligt, men peppar pepppar har man klarat sig bra, säger Anders Olsson bussförare i Göteborg.

Olyckorna vid övergångsställen har ökat med ungefär 20 procent sedan den så kallade zebralagen infördes, och ingenting tyder på att siffran är på väg ner igen trots att det gått tio år.Ökat har också olyckorna då den första bilen stannar när en fotgängare går ut på ett övergångsställe, men bilen efter inte uppfattar detta utan kör in i den stannande bilen.Mats Berntsson är trafikpolis i Göteborg, och han vill se ett bättre samarbete mellan gångtrafikanter och bilister.

–  Man har blivit hårdare mot varandra. Fotgängare tror att de har företräde i ur och skur och så går man bara ut, och bilister blir irriterade på att fotgängare bara går utan att se för sig. Det blir en helt förkastlig kombination som jag ser det.

Lasse Edfast
lasse.edfast@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista