Regionen tar över trafiken

Göteborgs stad går nu med på att Västragötalandsregionen tar över som ensam ägare till Västtrafik från 2012. Igår sa Göteborgs kommunstyrelse ja till att kommunerna lämnar sitt direkta ägarinflytande.

Men i miljöpartiet finns en oro för att Göteborg nu tappar makten över sin kollektivtrafik.

– Vi är rädda att det ska bli sämre i inflytandefrågorna, sämre utbud och en höjning av taxorna. Och att vi inte kan göra förändringar som vi har gjort hittills, säger kommunalråd Kia Andreasson, (MP).

Kia Andreasson tänker bland annat på fria resor för Göteborgs pensionärer och skolungdom och vill behålla delat ägande i 49 kommuner och regionen tills vidare. Men majoriteten i Göteborg med socialdemokraten Anneli Hulthén i spetsen är inte orolig för att inflytandet ska försämras.

– Nej, det är jag inte. Men vi har vridit och vänt på frågan i vår grupp också. Det har inte varit ett enkelt beslut. Det är därför frågan har diskuterats ganska länge.

– Men det är förmodligen enklare att fatta beslut med en ägare än med 49 ägare, konstaterar Anneli Hulthén.

Men vad händer med pensionärsrabatter, om Göteborg vill sänka taxan och så vidare? Hur kommer det att gå?

– Situationen är redan idag att vi får betala extra för det vi vill ha extra. Det har vi gjort både med pensionärsrabatten och utsträckningen av skolkort på kvällstid. Vi får se till att vi kan ha det så också i fortsättningen.

– Önskemålet hade ju varit att det hade gällt i hela regionen för övrigt, tillägger Anneli Hulthén.

Roger Blomqvist
roger.blomqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista