1 av 2
Krympande planer. Det nuvarande förslaget till vänster och Trafikverkets nya förslag till höger. Bild: Trafikverket
2 av 2
Se förslaget på det nya trängselskatteområdet. Klicka för större bild. Grafik: Trafikverket

Trängselskatteområdet i Göteborg krymper

Trängelskattområdet i Göteborg krymper i ett nytt förslag från Trafikverket. Flera kritiserade betalstationer försvinner i det nya förslaget.

Samtidigt föreslås en regel som innebär att en bilist kan passera två eller flera stationer inom en timma och bara betala en gång. Planeringen av trängselskatten i Göteborg har kommit relativt långt vid det här laget. Det förslag som Trafikverket presenterar i dag ska behandlas direkt av politikerna i Västsverige och sen vidare till regering och riksdag där det väntas tas beslut i december.

– Vi ser att det nya förslaget är likvärdigt vad gäller trängsel, miljöeffekter och intäkter. Vi hoppas att det upplevs som mer enkelt och logiskt, säger Per Bergström Jonsson på Trafikverket som varit med och tagit fram den nya planen.

Ett förslag som också presenteras i dag är att en bilist bara ska betala en gång även om han passerar flera stationer så länge han gör det under en timma. Det kommer ändra trafikströmmarna så att man kan plocka bort betalstationerna i Örgryte, liksom den på Göta Älvbron. På Hisingen minskas området kraftigt. Volvo AB som klagat på att deras interntrafik beskattas slipper nu det problemet eftersom man hamnar helt utanför området. Många boende på Hisingen kommer också kunna köra till Backaplan utan att behöva betala.

– Det har varit ett starkt önskemål från boende på Hisingen att de ska kunna ta sin bil och handla på Backaplan eller ta sig Lundby sjukhus. Med det här nya förslaget kan de det, säger Per Bergström Jonsson på Trafikverket.

Alliansen gick innan valet ut med att man ville ta bort betalstationen på Älvsborgsbron för att man ska kunna köra förbi Göteborg utan att betala. Men ska man uppnå målen funkar inte det enligt Trafikverket.

– Vi har svårt att bygga ett trängselskattssystem i Göteborg som inte inkluderar genomfartslederna. Dessutom ser vi att betalstationen på Älvsborgsbron kanske är den viktigaste vi har för hela systemets funktion. Den bidrar kraftigt till att systemet är samhällsekonomiskt effektivt, att det har goda miljöeffekter och att det generar intäkter, så den är svår att ta bort, säger Per Bergström Jonsson på Trafikverket.

Hur svår?

– Skulle det komma ett krav från politiken som inte inkluderar Älvborgsbron så skulle vi behöva gå tillbaka till ruta ett utformingsmässigt.

Moderaternas Jan Hallberg är besviken över att stationen inte tas bort, men han har inte gett upp.

– Vi får se när vi kommer längre fram om det finns andra underlag som möjliggör det. För den är inte logisk för människor när den ligger utanför ringens, säger han.

Jonas Franzén
jonas.franzen@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".