Arbetsmiljön gör att var fjärde spårvagnsförare slutar

Göteborgs spårvägar har problem med att behålla sina spårvagnsförare.

Av de drygt 300 personer som rekryterats och förar- utbildats sedan år 2000, så har var fjärde valt att sluta.

Enligt Magnus Gustafsson, personalspecialist på Göteborgs Spårvägar, finns det fyra orsaker till avhoppen bland nyutbildade spårvagnsförare: stressen i göteborgstrafiken, stökiga passagerare, gamla vagnar som går sönder och arbetstiderna.

Däremot spelar inte ingångslönen på 17 250 med ob på 2000 i månaden någon roll för att många nya slutar, säger Magnus Gustafsson.

Malin Karsson och Fredrik Edwall är två av de 60 personer som utbildas till spårvagnsförare under det första halvåret.

De är båda fulla av entusiasm efter en dryg veckas utbildning - även om båda är medvetna om att jobbet som förare kan vara tufft, stressigt och utsatt. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".