Tv-reklam om färgglatt godis lockar barn. Foto:Henrik Montgomery /Scanpix.

Gott om reklam om tomma kalorier

Just vid den tid när barn tittar mest på tv sänds extra mycket reklam för snabbmat, choklad och godis. Forskare vid Göteborgs universitet vill nu att reklamen för så kallade tomma kalorier uppmärksammas mer.

Och det finns ett bevisat samband mellan reklam och barns val av mat.

Hundra minuter per dag, i genomsnitt så länge sitter svenska barn mellan 3 och 12 år dagligen framför tv:n. Under den tiden hinner en massa reklam flimra förbi som ska förmå familjen att köpa friterade rätter, söta glassar eller färggrant godis.

Forskare vid institutionen för kost- och idrottsvetenskap vid Göteborgs universitet har tillsammans med forskargrupper i tio länder studerat hur reklamen ser ut och när den sänds.

Även om Sveriges Television är reklamfri finns det desto mer i TV3, TV4 och Kanal 5 som forskarna studerade.

Sverige är inte annorlunda än andra länder när det handlar om barns tv-tid och snabbmatsreklam. Det visar sig att barn som ju är mycket mottagliga i den här åldern under en vecka nås av ett 50-tal reklambudskap om livsmedel med tomma kalorier i.

Den här typen av reklam dominerar när barnen ser som mest på tv, klockan 19-22 på vardagar och 7-10 samt 17-22 på helger.

Efter klockan 17 kommer Hillevi Prell vid institutionen för kost- och irdottsvetenskap till Göteborg Direkt för att prata mer om tv-reklam och dess effekter på barn.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".