Annonserna väller in med julklappstips. Foto: Lars Pehrson/Scanpix

Könsstereotypa julklappstips säljer bra

"På julen exploderar föreställningarna"
1:13 min

När annonsblad och kampanjer i julhandeln nu väller över oss i jul så är det är tydligt vad handeln tycker att en pojke eller en flicka ska få i julklapp. Könstänkandet i reklamen finns kvar och det ökar försäljningen.

– Just på julen är det som att det exploderar, de här föreställningarna om om vilka vi är och vad vi förväntas vara och vilken konsumtion som gör oss till riktiga män eller kvinnorm, säger Maria Edström, lektor på institutionen för journalistik, medier och kommunikation som har tittat på hur annonserna tycker att vi ska handla i jul.

Men varför är det så, är vi så osäkra på vad vi vill ha?

– Vi kanske inte är så osäkra men reklammakarna är ju det. De talar ju till dels en ökad konsumtion, till exempel i reklamer där killar ska ha blått och tjejer ska ha rosa trots att det är 2010. Då kan de ju inte byta med varandra utan man måste köpa nytt. Så dubblar man konsumtionen, säger Maria Edström.

Men om man inte gillar annonserna så ska man säga till, menar Maria Edström.

– Kontakta dem och säg att det är gammaldags och tråkigt, säg åt dem att göra det bättre till nästa år, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".