Båtar på luftbubblor kan minska utsläppen

Om man kan få fartyg att delvis flyta på luftbubblor i stället för enbart på vatten kan koldioxidutsläppen minskas med upp till 40 procent. Det visar tester som just nu bland annat Stena Bulk laborerar med.

De flesta testerna görs på modeller som Stena Bulks Airmax uppe i Gullmarsfjorden, men Mitsubishi gör även provturer i full skala med ett nybyggt fartyg.

Mitsubishis tester går till så att luftpumpar blåser ut luft genom ett flertal öppningar under fartygsskrovet och massor av små luftbubblor täcker så stor del av båtens botten som möjligt. Då glider fartyget fram på en luftkudde, eller snarare smörjs båtens botten med luftbubblor och därmed minskas friktionen mot vattnet och stora mängder drivmedel sparas.

Ju tjockare den här "bubbelkudden" blir, ju mindre friktion vid gång och desto större mängd bränsle sparas. Vid ett tre millimeter tjockt lager sparas 8 procent av nettobränsleåtgången och vid ett 7 millimeter tjockt luftlager blir det hela 12 procents besparing.

Stena Bulk använder sig inte av strömmande luft vid sina tester utan provar i stället ett system med en statisk luftkudde under båten. Stena Bulks Airmax-projekt handlar inte bara om en luftkudde under båtbottnen.

Man kommer framöver att sjösätta vad man kallar; "förmodligen den grönaste tankbåten i världen".

Med en hel del energi- och bränsleförbättringar på den nya tankertypen Stena Airmax så ska bland annat koldioxidutsläppen från fartygen minskas med 35 till 40 procent.

Tommy Johansson
tommy.x.johansson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".