Unik metod höjer mattebetygen i Öjersjö. Foto: Samir Bezzazi /Sveriges radio.

Förståelse höjer mattebetyget

"Jag har förbättrat mig enormt mycket"
1:32 min

Mer fokus på innehåll och lärande och mindre energi på att följa styrda läroböcker. Så har Öjersjö Storegård, med en unik metod, lyckats höja mattebetyget för sina elever.

– I början så fattade jag inte riktigt hur det hjälpte mig. Men sedan såg jag det så himla tydligt på resultatet. Jag har förbättrat mig enormt mycket i matte jämfört med när vi inte använde oss av det här arbetssättet, säger Nathalie Robertson, niondeklassare på Öjersjö Storegård.

Metoden heter Learning studies och har sitt ursprung i Asien. Pedagogiken handlar i grunden om att koncentrera sig mer på lektionernas innehåll, och inte form. Inför varje mattekurs genomför lärarna en så kallad studie, en provlektion, där man testar hur mycket eleverna förstår av det som sägs på lektionen. Efter det analyserar man resultaten och tittar närmare på hur lektionens genomförande påverkat hur mycket eleverna förstått.

– Och så småningom, när vi hade haft flera studier, så kom vi underfund med att det fanns kritiska aspekter som gjorde att alla barn kunde förstå, säger Inga-Lill Karlsson, mattelärare på skolan.

Genom att fånga upp alla kritiska aspekter får lärarna veta vad som egentligen ska fokuseras på under en lektion för att få eleverna att förstå. Och efter att ha använt sig av metoden i åtta år är det enligt skolan fler som har högsta betyg och färre som inte får godkänt.

För Inga-Lill Karlsson är det upprörande att det tog över 30 år i yrket för att komma i kontakt med Learning studies.
– Jag är så arg för att jag inte fick chansen mycket tidigare och möjligheten att förstå hur stor roll det spelar att vara lärare. Och jag tror att jag har förstört elever på vägen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".