Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Stödtelefon ska hjälpa hotade anställda

Publicerat torsdag 10 februari 2011 kl 14.34
"De säger att de vet var man bor"
(1:06 min)
Hoten har ökat för anställda på försäkringskassan. Foto: Henrik Montgomer/Scanpix.

En färsk undersökning som försäkringskassan har gjort visar att hot och trakasserier mot dom anställda har ökat med 30 procent sedan 2008.

– Hoten är av olika slag, men det kan vara hot om att de säger att de vet var man bor och att man ska se sig om, det är inte ovanligt, säger Bertil Andersson områdeschef på försäkringskassan.

– Det har hänt att vi har följt med medarbetare mellan jobbet och hemmet för att de har en rädsla, berättar han.

För att hjälpa dom anställda planerar nu försäkringskassan att införa en stödtelefon dit personal kan ringa när dom blir hotade i tjänsten.

– Jag tror att det finns ett stort behov. Det är en viktig återgärd för våra medarbetare så att de kan känna sig trygga dygnet runt. Vi har också varit väldigt aktiva med att säga till alla medarbetare att man ska incidentrapportera och det har ju gjort att medvetenheten har ökat, säger Torgny Collin, säkerhetsdirektör på försäkringskassan.

Stödtelefonen ska vara öppen dygnet runt, året runt, för anställda som drabbats.

Joakim Jacobzon
joakim.jacobzon@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".