Företaget har utländska chaufförer. Något som leder till lönedumpning, enligt facket. Foto: Fredrik Persson/Scanpix.

Åtalas för olovliga lastbilstransporter

Hans Olofsson: ” Fortsätter det finns ingen svensk åkerinäring kvar”
1:48 min

Det danska åkeriföretaget Frode Laursen, som bland annat kör varor åt ICA, åtalas för att ha kört inrikestrafik utan att ha tillstånd för det. Och det leder till lönedumpning, menar facket.

Transportfacket menar att fenomenet inte är ovanligt och att det leder till lönedumpning som drabbar branschen hårt.

– Det är ett hot mot hela branschen. Ska det fortsätta så har vi snart ingen svensk åkerinäring kvar, säger Hans Olofsson, ombudsman på Transportarbetareförbundet i Göteborg.

Enligt reglerna får man som utländskt företag frakta varor in i Sverige och sedan köra max tre resor inom sju dagar, för att bilarna inte ska behöva gå tomma, innan man kör ut ur landet igen.

Men enligt åtalet har Frode Laursen kört inrikestrafik som varit allt annat än tillfällig. Och enligt facket har de utländska förarna löner långt under de svenska kollektivavtalen, ibland så lite som hälften.

– Det är är ju bara ett sätt att kringgå våra kollektivavtal och bedriva en inrikestrafik till mycket lägre kostnad, säger Hans Olofsson.

Jens Carlström är åklagare i målet.

– De har rört sig i Sverige i alldeles för stor utsträckning och på ett sådant sätt att det inte längre kan vara fråga om så tillfälliga cabotagetransporter, säger han.

Redan för två år sen anmälde Västra Götalands Åkeriförening företaget för att bryta mot de så kallade cabotagereglerna, men då lades förundersökningen ner. Efter ännu en anmälan tas ärendet nu alltså upp i Västerås tingsrätt.

Jens Carlström känner bara till ett liknande fall som varit uppe i rätten tidigare.

– Det är inte helt lätt att utreda. Det finns ingen tillsynsmyndighet, det finns inga regler som säger hur företagen ska föra sina register så att rättsvårdande myndigheter bara kan gå in på företagen och plocka ut det man behöver för att titta på hur de sköter sin verksamhet.

Från Frode Laursens sida vill man inte kommentera fallet, mer än att de inte anser att de begått något brott.

Åkeriföreningen säger att en fällande dom skulle ha ett symbolvärde för att visa var gränsen går, men på transportfacket är de rädda att det inte räcker för att komma åt problemet.

– Det måste kosta och som de gör i andra länder, att får de inte böterna så ställer de fast bilen tills böterna kommer in. Och då pratar vi inte om ett tre, fyra tusen utan då pratar vi om flera hundra tusen alltså, säger Hans Olofsson på Transportarbetareförbundet.

Åsa Welander
asa.welander@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".